Sin ils fastizs da sia vita & ovra
Impurtont ei sulettamein co ei tunaIl magazin fa onur a Gion Antoni Derungs cun texts tudestgs e rumantschs. Vegnì a savai dapli sur da l'ovra e la persuna da Gion Antoni Derungs. Empustar |
Gion Antoni Derungs-Dicht, 1935-2012
Text Arnold Spescha, romanist
Cun fermas ragischsGion Antoni Derungs è naschì ils 6 da settember 1935 a Vella. Ses bab Wolfgang, in magister secundar ed organist, è mort cur che Gion Antoni aveva strusch dus onns. Sia mamma Heinrica, la sora dal cumponist Duri Sialm, è restada enavos cun Gion Antoni e sia sora Maria Margrita. Gion Antoni ha frequentà il gimnasi a Mustér e suenter studegià musica a Turitg. |
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In musicist multifarGion Antoni Derungs è stà magister, pianist ed organist, dirigent e cumponist – cun engaschi, perfecziun e plaschair. Cun il fieu da l'entusiassem ha quest um fin, profund, plain umur e cun in grond cor savì animar e stimular. El è stà in maister sin l'orgla ch'el ha sunà durant passa 40 onns en la catedrala da Cuira ed en autras baselgias. El ha dirigì ils chors rumantschs da Cuira «Rezia» ed «Alpina» ed ha fundà e dirigì durant blers onns il «Quartet Grischun», in quartet che s'occupava surtut dal chant contemporan. Ma sia gronda passiun è stada la cumposiziun. |
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«Cun il fieu da l'entusiassem ha quest um fin,
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In cumponist da clamadaForsa è la mort prematura da ses bab stada ina raschun, pertge ch'el ha stgaffì uschè bleras ovras, tranter auter cun il tema da la mort, e pertge ch'el ha lavurà senza remischun, cun disciplina, independent e cun ina consequenza estetica impressiunanta. El n'ha betg spetgà sin il success immediat. Er el ha gì models, ma el ha tschertgà e chattà ses stil, sia lingua musicala tut persunala. El ha prendì la via da quel che metta paisa sin l'individualitad e la qualitad. Sia ovra cumpiglia sur 400 cumposiziuns da bunamain mintga gener, da la chanzun «simpla» fin a la sinfonia e l'opera. |
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La chanzun populara tradiziunala rumantscha ed il chant da baselgiaLa chanzun populara tradiziunala rumantscha ha inspirà ed influenzà Gion Antoni Derungs fermamain, tant la chanzun profana sco er la sacrala. Da la vita culturala e religiusa fitg ritga da Vella ha el survegnì emprims impuls. El ha instrumentà chanzuns popularas tradiziunalas, ha elavurà melodias, motivs e temas, ha creà cun quest material prezius novas ovras. |
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Operas e sinfoniasGion Antoni Derungs ha gì la capacitad e la perseveranza da crear ovras da gronda dimensiun. L'opera «Il cerchel magic» tenor il libret da Lothar Deplazes è l'emprima opera rumantscha. Ulteriuras suondan, trais da quellas entaifer il festival cultural «Origen» da Giovanni Netzer. Gion Antoni Derungs ha gì ina gronda predilecziun per la dramatica, per la cumbinaziun da pled, musica ed inscenaziun. Sias ses operas èn er impurtantas per l'identitad dals Rumantschs. Betg d'emblidar l'ovra «Henry Dunant – ein dramatisches Menschenleben» cun in text da l'anteriur cusseglier federal Hans-Rudolf Merz. Il dirigent Mario Schwarz ha interpretà bleras ovras da Derungs ed ha er preschentà quest melodrama a Heiden, Genevra, Sarajevo e Moscau. |
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Musica cun atmosfera, esprit e plasticitadQuai che fascinescha a mai il pli fitg è l'atmosfera che regna en sias ovras. Jau pens p.ex. a la musica per il ballet dramatic «Sontga Margriata» cun in caracter sensibel e sensual, ina musica che creescha atmosfera ed evochescha la magia particulara da questa legenda. Derungs ha instrumentà cun il penel d'in pictur artist. El era in maister da l'instrumentaziun.
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Ses testament musicalLa 8avla sinfonia cun il titel «Sein – Vergehen» è vegnida preschentada l'emprima giada l'onn 2010 per ses 75avel anniversari sut la batgetta da Simon Camartin en la baselgia da S. Martin a Cuira. Il cumponist numna l'emprima part «angusto» e scriva: «Jeder Mensch muss einmal Abschied nehmen. Und wir alle sind uns dessen bewusst. Manchmal ergreift mich ein beklemmendes Gefühl, ja beinahe eine tiefe Angst vor diesem Übergang, vor diesem Weggehen.» En la segunda part, «mistico», cun motivs da la «Canzun da Sontga Margriata», descriva il cumponist forzas misticas e misteriusas che fan part da mintga esser. En la terza part, «festivo», entaissa el motivs dal Te Deum, «Tei nies ver Diu», e creescha uschia in Grandioso sublim. Cun ses pleds: «Es ist ein grosses Ritual, ein Gotteslob und Dank dafür, dass auch ich diesem Kreis ‹Sein und Vergehen› angehöre.» |
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